Jumat, 28 Oktober 2011

Jurnal Penelitian I

Penerapan Metode Belajar Aktif Tipe Group to Group Exchange (GGE) untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika siswa kelas X IPS 1 MAN 2 Model Pekanbaru
ABSTRACT
This research aims to increase student’s mathematics achievement through the application of type Group toGroup Exchange (GGE) active learning methods at class X IPS 1 MAN 2 Model Pekanbaru even semester of academic year 2008/2009 on the subject matter line and the line numbers. The subject studied were student of class X IPS 1 MAN 2 Model Pekanbaru with the the number of 33 people comprising students from 11 male students and 22 female students. Students in class are heteregeneous in term ofacademic and gender. Instrument in this research is the learning tool of syllabus, RPP (Plan of Implementation of Learning), LKS (Student Worksheet) and LTS (Student Task Sheet). Data collection techniques use the testing techniques through the mathematics achievement test and observation techniques use the observation sheet activities of teachers and students. Analylis of the data used  is descriptive statistical analylisis that described the activities of teachers and students, analysis learning outcomes and succesful measurement from the analysis of data obtained that the application of active learning methods type GGE can improve student learning outcomes in mathematics achievement KKM on daily first test is 60,6 % and the daily second test increased to 75,8 %.
Keywords : activities of teacher and student, the mathematics learning,active learning methods type Group to Group Exchange (GGE).
Read more 

1 komentar:

  1. Penerapan Metode Belajar Aktif Tipe Group to Group Exchange (GGE) untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika siswa kelas X IPS 1 MAN 2 Model Pekanbaru
    Komentar saya :
    Penggunaan metode balajar tipe Group to Group Exchange dapat meningkatkan hasil belajar siswa. Karena dalam metode ini siswa dituntut untuk aktif berdiskusi dalam memecahkan masalah. Selain itu, setiap siswa juga dituntut untuk bisa menjadi guru bagi siswa lain, jadi pembelajaran tidak hanya bersumber dari guru.
    Pemberian topik yang berbeda tapi masih berkaitan pada tiap kelompok dapat merangsang daya pikir siswa untuk memecahkan suatu permasalahan. Metode GGE juga menumbuhkan rasa demokratis untuk mengharagai pendapat orang lain dan juga melatih kerjasama.
    Bagi siswa yang merasa belum memahami materidapat bertanya pada teman yang lebih pandai atau pada guru, sehingga tujuan pembelajaran dapat tercapai dengan maksimal. Selain itu, dalam metode GGE di setiap presentasi terdapat tanya jawab tentang materi yang dibahas. Jadi siswa menjadi lebih aktif dalam pembelajaran.
    Pembentukan kelompok harus bersifat heterogen, sehingga siswa yang mempunyai kemampuan dapat dibantu oleh siswa yang pandai.
    Kelemahan metode GGE yaitu waktu yang dibutuhkan lama. Mulai dari pembagian kelompok, diskusi sampai presentasi, sehingga seorang guru dituntut untuk bisamembagi waktu dengan baik, sehingga rencana pembelajaran dapat dilaksanakan dengan baik.

    BalasHapus